Loading...
25 December 2013

Shalawat Jauharatul Kamal


Artinya Ya Allah Limpahilah Rahmat dan Kesejahteraan ke atas Hakikat Rahmat Ketuhanan, mutiara yang terang benderang memancar dengan rahsia pengertian dan pernyataan, cahaya segala sesuatu yang menjadikan manusia wadah Kebenaran Ketuhanan, yang bagaikan kilat memancar dengan melimpahkan curahan rahmat kepada setiap orang yang menghadap-Nya daripada segenap lingkungan dan masa, dan cahayaMU yang bergemerlapan memenuhi dengannya wadah ciptaanMU dengan ketinggian pangkat. Ya Allah, Limpahilah Rahmat dan Kesejahteraan ke atas Hakikat Kebenaran yang mempernyatakan daripadanya naungan seluruh rahsia-rahsia hakikat yang memiliki kearifan tertinggi, yang sentiasa merintis jalanMU yang sempurna. Ya Allah, Limpahilah Rahmat dan Kesejahteraan ke atas Penyeru Kebenaran dengan Kebenaran yang menjadi Gedung Teragung, Sumber bagi segala limpahanMu yang daripadaMU kepadaMU meliputi cahaya yang terpilih. Rahmat Allah ke atasnya juga kepada keluarganya dengan rahmat membukakan kami dengannya haqiqat.

Keutamaan Shalawat ini sangat banyak, diantaranya :
1. Di baca 1 x sholawat jauharatul kamal menyamai tasbih seluruh alam 3 x.
2. Di baca sebanyak 7 x tiap hari dengan istiqomah Rasulullah SAW. Cinta pada orang tersebut dengan cinta dan perhatian khusus.
3. Di baca 7 x sebelum tidur dengan istiqomah akan bermimpi Rasulullah SAW, dengan catatan ketika akan tidur harus punya wudlu' dan pakaian serta tempat harus suci.
4. Rasulullah dan sahabat yang empat (Abu bakar, Umar, Ustman, dan  Ali) serta Syaikh Ahmad Tijani hadir pada bacaan ke tujuh dan tetap mendampingi sampai berhenti membaca, makanya membaca shalawat ini di haruskan dalam keadaan suci/berwudlu, tempatnya juga harus suci dari najis dan juga cukup luas.
5. Jika dibaca 12 x kemudian mengucapkan :
“Hadzihi hadiyyatun minni ilaika ya Rasullalloh” Artinya : Ini semua hadiah dariku pada Engkau wahai Rosullulloh. Maka mendapat keutamaan sebagaimana ziarah kepada Nabi Muhammad SAW. Dan para Auliya' serta sholihin dari zaman awwalul wujud sampai waktu dibaca sholawat jauharatul kamal
6. Jika mengalami kesulitan yang sangat, bacalah jauharatul kamal 70 x maka Allah akan melepas kesusahan itu secepatnya.
- Dan masih banyak lagi

Shalawat Jauharatul Kamaal ini bisa langsung teman-teman amalkan,  sambil  teman-teman berusaha untuk mencari ijazah dari guru yang mempunyai sanad tsiqoh (jalur kuat) yang sampai kepada Syaikh Qutb Ahmad Tijani.


0 komentar:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
TOP